Napęd hybryd typu plug-in rozwija się równolegle z nieustającymi usprawnieniami całej technologii hybrydowej, które trwają od lat 90. Od momentu wprowadzenia na rynek modelu Prius w 1997 roku Toyota doskonaliła pięć generacji technologii hybrydowej oraz trzy generacje napędów plug-in hybrid. Podczas tego okresu sprzedano ogółem 22,5 miliona zelektryfikowanych pojazdów, co jest równoznaczne z redukcją emisji CO2 na poziomie około 7,5 miliona elektrycznych samochodów na baterie. Główną rolę w tej transformacji odegrały właśnie hybrydy, które z generacji na generację są coraz wydajniejsze, a koszty ich produkcji zostały optymalizowane. Dzięki temu średni koszt produkcji napędów hybrydowych obecnie wynosi tylko jedną szóstą kosztów montażu układów hybrydowych pierwszej generacji. Toyota planuje zmniejszyć średnią emisję CO2 nowych pojazdów o 33% do roku 2030, natomiast do roku 2035 nawet o ponad 50% w porównaniu z rokiem 2019.
Toyota inwestuje w rozwój nowych technologii baterii
W celu dalszego udoskonalania pojazdów elektrycznych Toyota angażuje swoje środki w tworzenie nowych technologii magazynowania energii. W związku z tym w roku 2022 rozpoczęto cykl inwestycji o wartości 8 bilionów jenów (czyli równowartość około 60 miliardów euro), które będą trwały do 2030 roku i zostaną przeznaczone na badania, rozwój, opracowanie nowych modeli oraz produkcję pojazdów elektrycznych. Jedna czwarta z tych środków (około 15 miliardów euro) zostanie zainwestowana w rozwój baterii trakcyjnych i zwiększenie ich produkcji, tak aby osiągnąć pojemność równą 200 gigawatogodzinom rocznie. Toyota znajduje się w czołówce badań nad bateriami ze stałym elektrolitem, które w najbliższych latach będą dostępne na rynku zarówno w samochodach hybrydowych, jak i elektrycznych. Dodatkowo firma inwestuje również w baterie bipolarne, testuje system wymiennych baterii do pojazdów użytkowych oraz poszukuje innowacyjnych technologii magazynowania energii.
Już w tym momencie zostały rozpoczęte pierwsze inwestycje o wartości 5,6 miliarda dolarów, a nowe zakłady i linie produkcyjne powstaną w Japonii i Stanach Zjednoczonych do roku 2026. Dzięki temu Toyota będzie w stanie wyprodukować łącznie 40 GWh baterii rocznie w obu tych krajach.
Produkcja hybryd plug-in Toyoty trwa już przeszło dekadę
Obecnie w międzynarodowej ofercie Toyoty znajdują się dwa modele, które są wyposażone w napęd hybrydowy ładowany z gniazdka. Są to RAV4 Plug-in Hybrid oraz najnowsza, piąta generacja modelu Prius. Koncern ma bogate, ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów wyposażonych w tego rodzaju napęd. Ich unikalnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonej technologii hybrydowej full hybrid, którą Toyota rozwijała od 1992 roku i przetestowała na ponad 20 milionach hybryd sprzedanych na całym świecie. Hybrydy typu plug-in mają możliwość jazdy w trybie elektrycznym bez emisji, wykorzystując energię jedynie z ładowarki, lub w zwyczajnym trybie hybrydowym, gdzie energia odzyskiwana podczas hamowania pozwala na częste korzystanie z napędu elektrycznego, tak jak w przypadku innych hybryd tej marki.